De creatieve industrie is misschien wel de meest diverse industrie die er is. We spreken meer dan eens studenten die aangeven dat ze graag aan de slag zouden gaan binnen deze sector. Als we ze echter vragen wat ze dan later zouden willen worden, horen we bijna net zo vaak dat ze dát nog niet precies weten. Best begrijpelijk als je bedenkt dat de “creatieve industrie” vaak wordt gebruikt als verzamelnaam voor vakgebieden als events, entertainment, reclame, muziek en media.
In PhatFAQ belichten we de verschillende kanten van de creatieve industrie en laten we zien in wat voor rollen je hierbinnen precies allemaal aan de bak kunt. Hoe? Simpelweg door bevriende professionals te vragen om in hun eigen woorden te vertellen wat ze precies doen! Deze keer gingen we in gesprek met Sven Bäcker, Creatief Conceptontwikkelaar bij D&B Eventmarketing.
Sven, leuk dat je mee wilt werken! First things first: Wie is Sven en hoe is Sven in dit wereldje beland?
Hey! Leuk dat jullie aan mij dachten voor deze rubriek! Voor de mensen die mij nog niet kennen, ik ben Sven Bäcker, ik ben 29 jaar en woon samen met mijn vriendin in Utrecht. Zoals eerder gezegd ben ik Creatief Conceptontwikkelaar bij D&B Eventmarketing.
In mijn vrije tijd hou ik er van om te fotograferen, creatief bezig te zijn en het theater te bezoeken.
Met die laatste hobby begint ook gelijk mijn antwoord op je tweede vraag. Vroeger wilde ik namelijk musicalacteur worden. Het leek me fantastisch om mensen te entertainen en zelf op het podium een verhaal te beleven. Na een jaar muziektheater academie aan het Rotterdams Conservatorium, bleek de lat echter te hoog te liggen. Toen ik mijn musical-droom moest laten varen, ben ik opzoek gegaan naar een andere manier om mensen te entertainen en op een creatieve manier een verhaal over te brengen op publiek.
Zo kwam ik terecht bij de opleiding Leisure Management aan de (toen nog) NHTV in Breda. Hier leerde ik de kunst van 'imagineering,' het vormgeven en bedenken van belevenissen voor de vrijetijdssector. Dat kan voor een event, voor een nieuwe attractie in een themapark en alles hier tussen in. Tijdens deze studie heb ik stage gelopen in de Efteling, als producer bij de afdeling Entertainment & theaterproducties. In het daaropvolgende studiejaar heb ik er ook een minor gevolgd die inging op branding en merkbeleving maar dan Efteling Style. Super vet en super leerzaam!
Klinkt inderdaad heel vet! Inmiddels ben je al een tijdje afgestudeerd en werk je niet bij de Efteling of een ander themapark maar bij D&B Eventmarketing. Kun je iets meer vertellen over dit bedrijf?
Dat kan ik zeker! Ik werk op dit moment zo'n 5 maanden bij D&B Eventmarketing. D&B is het oudste en grootste evenementen bureau van Nederland. Al 35 jaar creëert D&B Eventmarketing impact voor haar opdrachtgevers in ondernemend Nederland. Als strategisch partner helpen wij organisaties hun dromen en ambities te realiseren door middel van eigenzinnige en creatieve events en event campagnes. We onderscheiden onszelf doordat we altijd de mens centraal stellen. Want de mensen maken het merk.
Gaaf! En wat is jouw rol precies binnen dit bedrijf?
Ik ben Creatief Conceptontwikkelaar. Na een aanvraag van een klant ga ik mee op intake bij de opdrachtgever. Tijdens het gesprek dat we dan hebben zorg ik dat ik de échte vraag achterhaal en input verzamel qua wensen en behoeften. Vervolgens is aan mij de taak om met de input van de intake, de behoefte van de bezoeker en de creativiteit van ons team een spraakmakend event concept te ontwikkelen.
Deze presenteer ik dan na 2,5 week bij de klant. Als de reacties hierop positief zijn en we besluiten om met elkaar te gaan samenwerken, gaat de event manager vervolgens aan de slag met de uitvoer van het event.
En hoe ziet een standaard werkdag en -week van een Creatief Conceptontwikkelaar eruit?
Hoewel ik geen standaard werkdag heb, zijn er wel een aantal zaken die standaard terugkomen in mijn werkdagen. Mijn dag begint namelijk vaak hetzelfde: Ik neem 's ochtends een lekkere bak koffie, check vlug wat er in mijn mailbox zit en ga vervolgens aan de slag met de concepten waar ik mee bezig ben. Dat houdt in: een brainstorm leiden, het concept schrijven en deze in een powerpoint presentatie verwerken.
Maandag start ik met een kort overleg met andere conceptontwikkelaars over de lopende zaken. We bekijken nieuwe aanvragen, verdelen intakes en kijken wat er gepresenteerd moet worden. Vervolgens zijn er brainstorms met de conceptontwikkelaars waarin ik ze help met hun concepten. Ook staat er regelmatig een presentatie buiten de deur gepland. Dan reis ik naar klanten en houd ik presentaties over de door ons bedachte concepten. Vaak bezoek ik gedurende de week ook de events om te kijken hoe de door ons bedachte concepten tot leven zijn gekomen!
Een job met veel variatie dus! Welke tip zou je lezers geven die een zelfde soort rol/ functie als jouw ambiëren?
Mijn tip voor de lezers zou zijn dat ze moeten zorgen dat ze te allen tijde genoeg energie hebben voor hetgeen ze mee bezig zijn. Is dit niet het geval? Dan moet je opzoek naar iets waar je wel die energie van krijgt! Niet alle klussen die je krijgt zijn namelijk even tof, daarom moet je er dus voor zorgen dat je er altijd één of twee tussen hebt zitten waar je wèl heel lekker op gaat.
Verder wil ik iedereen adviseren om je ogen en oren altijd (ook in niet voor de hand liggende situaties) open te houden voor inspiratie. Je vind deze op de gekste plekken, kunt deze overal uit halen en het brengt je op de meest bijzondere ideeën!
Mooie woorden om mee af te sluiten! Nogmaals bedankt en veel succes verder Sven!
Comentários